Jak stworzyć ofertę pracy skrojoną na miarę?

Tysiące osób poszukujących nowej pracy codziennie odwiedza portale rekrutacyjne w poszukiwaniu ogłoszeń, odpowiadających ich oczekiwaniom. Jak w morzu ofert się wyróżnić i zachęcić do aplikowania odpowiednich kandydatów? To jest pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć.

Myśl o odbiorcach

Zacznij od stworzenia persony idealnego kandydata. Żeby znaleźć wartościowego kandydata najpierw musisz dokładnie wiedzieć, kogo tak naprawdę szukasz. Jasno określ, jakie wykształcenie, doświadczenie, kompetencje, cechy charakteru oraz predyspozycje powinna mieć osoba aplikująca na to stanowisko. Jakim językiem się posługuje, czego oczekuje od pracodawcy. Im więcej szczegółów, tym lepiej.

Przemyślana i solidnie przygotowana persona kandydata to już połowa sukcesu przy tworzeniu świetnego ogłoszenia, które przyciągnie interesujące Cię kandydatury. Z pomocą persony jasno zakomunikujesz w ofercie pracy, jakiego pracownika poszukuje Twoja firma.

84% ankietowanych uważa, że kierowana do nich oferta pracy powinna jasno określać oczekiwania, potencjalne obowiązki i wymagania.

Raport „Cztery osobowości – jeden rynek pracy”, Antal & Sodexo Benefits and Rewards Services, 2018

Jak stworzyć personę kandydata?

Pytaj, obserwuj, aktywnie słuchaj. Najlepiej zacznij od rozmowy z managerem na temat wymagań i oczekiwań wobec osoby pracującej na danym stanowisku. Z kim do tej pory pracował i jak ta współpraca się układała. Drąż temat, zdobądź jak najwięcej szczegółów. Jeżeli rekrutujesz, żeby zapełnić stanowisko, które właśnie się zwalnia, możesz porozmawiać z odchodzącym pracownikiem. Spisz swoje wnioski.

Jeśli rekrutujesz do zespołu, przyjrzyj się jacy ludzie w nim pracują. Możesz także zapytać o ich preferencje odnośnie nowego kolegi lub koleżanki. Spójrz też globalnie na kulturę organizacyjną firmy i zastanów się, co powinna sobą reprezentować osoba, która ma do Was dołączyć. Jakie wartości powinny być jej bliskie, co motywuje ją do pracy?

Ponadto uzyskaj wyczerpujące informacje odnośnie codziennej pracy na stanowisku. Dowiedz się, jakie ciekawe zadania i obowiązki ma wykonywać nowy pracownik. Przydatne oczywiście są tu szablony opisów stanowisk, niemniej zawsze lepiej zapytać u źródła, czyli u przyszłego przełożonego. Opisz je w ogłoszeniu w zwięzły i atrakcyjny sposób, bez oklepanych sformułowań i zbędnego lania wody.

Staraj się nie eksperymentować również z nazwami stanowisk. Jest to najważniejsza część ogłoszenia i kandydaci zwracają na nie uwagę w pierwszej kolejności. Trzymaj się utartych kanonów i słów kluczowych. To zaoszczędzi Ci napływu dużej ilości aplikacji, które są nieadekwatne do stanowiska objętego rekrutacją.

Podczas tworzenia oferty postaraj się wczuć w kandydata i przemówić do niego jego językiem. Odpuść sobie nieprecyzyjne sformułowania typu „oferujemy ciekawą pracę w dynamicznie rozwijającej się firmie”. Pisz o konkretach.

Zadbaj o czytelną strukturę oferty

Standardowy układ obejmuje najczęściej wprowadzenie – przedstawienie firmy, nazwę stanowiska, lokalizację, obowiązki, wymagania oraz benefity dla pracownika. Warto też podawać widełki wynagrodzenia, a na dole umieścić informacje o procesie rekrutacji – z ilu i jakich etapów się składa oraz jak długo może potrwać. To zachęci do aplikowania odpowiednie osoby i znacznie przyspieszy cały proces.

Stworzenie oferty pracy skrojonej ja miarę to zadanie niełatwe i dość czasochłonne, ale warto poświęcić mu sporo uwagi. Dobre ogłoszenie przełoży się na jakość aplikacji i pozwoli uniknąć nieudanej rekrutacji.

W publikowaniu ogłoszeń skrojonych na miarę w wielu mediach rekrutacyjnych na raz pomoże Ci AppManager.

Poznaj wszystkie jego możliwości!