Jak prowadzić rekrutację bez wychodzenia z domu?

W wyniku pandemii koronawirusa większość firm musiała błyskawicznie dostosować się do trudnych warunków sanitarnych i przejść w tryb pracy zdalnej. Wielu pracodawców już wcześniej dawało swoim pracownikom możliwość sporadycznej pracy z domu. Jednak jeszcze nigdy nie staliśmy w obliczu sytuacji, kiedy tak radykalnie musimy ograniczyć bezpośrednie kontakty międzyludzkie.

Pomimo epidemii, życie gospodarcze toczy się dalej i wiele branż nie zwalnia tempa. Są wręcz takie, które aktualnie pracują na jeszcze większych obrotach. Na przykład, cała branża e-commerce, kurierska czy farmaceutyczna i artykułów higienicznych. One obecnie najbardziej potrzebują rąk do pracy.

Stawia to wyzwanie przed rekruterami. Muszą szybko dostosować się do tej nowej rzeczywistości. Przymusowe lub dobrowolne pozostawanie w domu przez większość społeczeństwa warunkuje również prowadzenie całkowicie zdalnej rekrutacji.

Z jakimi wyzwaniami zmagają się dziś rekruterzy?

Aktualnie specjaliści od rekrutacji muszą zmierzyć się z:

  • pracą warunkach domowych w rozproszonym zespole,
  • brakiem bezpośredniego dostępu do najbliższych współpracowników i przedstawicieli biznesu,
  • mniejszą liczbą chętnych do rozmów kandydatów,
  • prowadzeniem wszystkich spotkań telefonicznie lub online,

a to powoduje wiele utrudnień i niedogodności organizacyjnych.

Transparentność i sprawny przepływ pracy, jest jednym z głównych czynników sukcesu każdej współpracy w warunkach zdalnych. Zapchana skrzynka pocztowa, ciągłe powiadomienia z komunikatorów, liczne pliki i arkusze z notatkami, brak dostępu do materiałów na lokalnych dyskach sieciowych, zatory decyzyjne wprowadzają jeszcze większy chaos niż zazwyczaj. Brak bezpośredniej interakcji z przedstawicielami biznesu utrudnia Ci szybką wymianę informacji zwrotnej oraz prowadzi do częstych nieporozumień.

Jeszcze większego znaczenia nabiera odpowiednia komunikacja, nie tylko w zespole, ale również z kandydatami. Potrzebujesz szybko przygotować nowe oferty lub poprawić te już opublikowane i zaznaczyć, że poszczególne etapy będą przebiegały w trybie całkowicie zdalnym. Warto też jak najszybciej zadbać o poinformowanie kandydatów, którzy już dotarli do określonych etapów rekrutacji, o statusie procesu, planowanych dalszych krokach w obecnej sytuacji i ewentualnych przesunięciach czasowych. Szkoda byłoby stracić ich zainteresowanie przez brak bieżącej informacji i tym samym zmarnować zainwestowany dotychczas czas i pieniądze.

 

Prowadzenie wstępnego wywiadu przez telefon czy narzędzia do telekonferencji nie jest nowością. Już od dawna są stosowane przez rekruterów i znacznie przyspieszają cały proces rekrutacji. Jednak teraz całość spotkań zarówno wewnętrznych, jak i z kandydatami odbywa się online. Niestety nie zawsze warunki domowe oraz szybkość połączenia internetowego pozwalają na całkowitą satysfakcję wszystkich stron z tej formy komunikacji.

Jak wspierać rekrutację zdalną i prowadzić z sukcesem w warunkach home office?

Wszystkie wymienione wyżej wyzwania sprawiają, że jako rekruter masz jeszcze więcej pracy niż zwykle. Niestety sytuacja rodzinna czy lokalowa nie zawsze sprzyja wysokiemu poziomowi koncentracji na wykonywanych zadaniach. W tych warunkach rekruterzy doceniają możliwość automatyzacji jak największej liczby zadań przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi.

W jakie narzędzia możesz uzbroić siebie i swój zespół, aby zachować pełną kontrolę i poprawić efektywność rekrutacji zdalnej?

Z pewnością są to:

Korzystając z systemu do rekrutacji, każdy z członków zespołu może mieć dostęp do wszystkich planowanych, otwartych i zakończonych procesów rekrutacji.  Ogłoszenia, CV kandydatów, wszelkie notatki oraz inne ważne informacje i pliki są zbierane w jednym miejscu. To pozwoli ograniczyć chaos organizacyjny i poprawi przepływ informacji.

Sprawne przygotowywanie ofert z gotowych szablonów oraz ich publikacja z jednego miejsca w wielu mediach rekrutacyjnych znacznie skróci czas potrzebny do rozpoczęcia zbierania aplikacji. Gromadzenie nadesłanych CV w jednej bazie, do której dostęp ma cały zespół, pomoże odciążyć i tak już zapchane skrzynki pocztowe i przyspieszy selekcję. Natomiast spersonalizowana rozsyłka email pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu na komunikacji z kandydatami.

W narzędziach do telekonferencji postaw na te najbardziej rozpowszechnione wśród kandydatów, np. Skype, WhatsApp, Messenger czy Hangouts. Przed każdym spotkaniem zadbaj o to, żeby Ci nikt nie przeszkadzał, a także sprawdź połączenie internetowe i tło za sobą. Warto też wysłać kandydatowi automatyczne przypomnienie o spotkaniu ze wskazówkami, jak ma do niego dołączyć.

Mimo że proces rekrutacji zdalnej zasadniczo niewiele różni się od tego tradycyjnego, to jednak przed Tobą, jako rekruterem, stoi dziś jeszcze większe wyzwanie i trud niż zwykle w znalezieniu odpowiedniego pracownika. Nie pozwól, żeby cokolwiek dezorganizowało Twoją pracę.

Możesz prowadzić rekrutację online z każdego miejsca na ziemi z pomocą systemu ATSAppManager.

Nie potrzebujesz instalować żadnego dodatkowego oprogramowania. Aplikacja jest dostępna w chmurze.

 

Zostań w domu, załóż darmowe konto i pracuj sprawniej niż kiedykolwiek!