Czego pragną kandydaci w czasie kryzysu

rekrutacja w czasie kryzysu

W ciągu ostatnich kilku miesięcy rynek pracy w Polsce mocno ewoluuje. Rynek pracownika zmienia się w rynek pracodawcy. Jednak oczekiwania kandydatów wobec rekruterów i procesów rekrutacji wcale nie maleją nawet pomimo pogłębiającego się kryzysu gospodarczego, który może zostać z nami na dłużej.

I nie chodzi tu o warunki finansowe czy benefity. W czasie niepewności o swoją przyszłość zawodową, kandydaci, jeszcze bardziej niż kiedykolwiek oczekują od rekruterów czegoś więcej niż tylko przyjaznego nastawienia i elastycznego podejścia.

Czego pragną kandydaci?

Przede wszystkim informacji.

Utrata pracy oraz poszukiwanie nowego miejsca zatrudnienia w warunkach załamania rynku i szybko rosnącego bezrobocia są nadzwyczaj stresujące. W związku z tym, aby poczuć się bardziej komfortowo w tej trudnej sytuacji, kandydaci oczekują od pracodawców w głównej mierze otwartości, szczerości i transparentności.

Nawet w czasie, kiedy o wartościowego pracownika trzeba było zawalczyć, nie wszystkie firmy stawały na wysokości zadania, jeżeli chodzi o komunikację z kandydatem. Teraz, w zalewie aplikacji na kurczące się miejsca pracy, niestety podobnie.

W momencie kryzysu liczy się szybkość działania. Dlatego kandydaci chcą mieć zapewniony łatwy dostęp do:

  • wyczerpujących informacji na temat firmy i jej aktualnej sytuacji rynkowej oraz stabilności zatrudnienia,
  • szczegółów dotyczących oferowanego stanowiska,
  • informacji o przebiegu procesu rekrutacji,
  • bieżącej informacji zwrotnej.

Czy ich aplikacja dotarła? Jak wypadli na poszczególnych etapach procesu? Czy mogą liczyć na dalszy udział? Dlaczego ich kandydatura została odrzucona? To tylko niektóre pytania, które zadają sobie dziś kandydaci.

Jak zapewnić przejrzystość procesu rekrutacji?

Transparentna oferta pracy

Publikacja ogłoszenia z ofertą jest najpopularniejszym sposobem poinformowania osób poszukujących pracy o możliwości zatrudnienia w danej firmie.

Co powinna zawierać transparentna oferta pracy?

  • informacje o tym, kto zatrudnia, na jakie stanowisko i dlaczego
  • dokładny zakres obowiązków i wymagań
  • formę umowy
  • widełki wynagrodzenia
  • informacje dotyczące organizacji pracy, np. godziny pracy, lokalizację, itp.
  • kto będzie bezpośrednim przełożonym (miejsce w strukturze)
  • informacje dotyczące przebiegu procesu rekrutacji
  • kontakt do osoby prowadzącej rekrutację

Informacje na stronie firmowej

Strona firmowa jest najczęściej odwiedzanym przez kandydata miejscem zaraz po ofercie pracy. Kandydaci próbują zazwyczaj dowiedzieć się, czym dokładnie dana firma się znajduje, ile lat działa na rynku, jakie wartości są jej bliskie, kto w niej pracuje. Warto zadbać, aby wszystkie te informacje były łatwe do znalezienia na Twojej stronie.

Niebagatelne znaczenie odgrywa tu strona karier, którą każda rekrutująca firma powinna posiadać. To właśnie na stronach karier najłatwiej jest kandydatowi zapoznać się z bieżącymi ofertami pracy, opisem etapów procesu rekrutacji, pracownikami firmy oraz kulturą organizacyjną. Natomiast w aktualnościach bądź mediach społecznościowych mogą sprawdzić, co ostatnio działo się w firmie, jakie inicjatywy zostały podjęte, jak firma reaguje na zmiany rynkowe.

Bieżąca komunikacja

Nie ma nic gorszego dla kandydata, szczególnie w czasie kryzysu, niż całkowity brak odpowiedzi na jego aplikację. Nie dostaje, żadnego potwierdzenia, że jego CV dotarło do pracodawcy, a właśnie od tego warto byłoby zacząć komunikację z potencjalnym przyszłym pracownikiem. Ponadto w potwierdzeniu należałoby określić ramy czasowe, w których kandydat może spodziewać się kontaktu w sprawie zaproszenia do kolejnych etapów lub podziękowania za udział.

W przypadku zaproszeń na spotkania kandydaci chcieliby wiedzieć, kto oprócz rekrutera będzie w nich uczestniczył oraz jakich pytań czy testów powinni się spodziewać. A także, jak się ubrać i przygotować do rozmowy. Najlepsi pracodawcy wysyłają kandydatom przewodnik dla osób ubiegających się o pracę w ich firmie. W ten sposób kandydaci mogą czerpać informacje o firmie z pierwszej ręki i znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań jeszcze przed spotkaniem oko w oko z rekruterem.

Należy również zadbać o wyczerpujący, bieżący feedback w trakcie trwania rekrutacji. Kandydaci często się skarżą, że po odbytym spotkaniu nie dostają już więcej żadnej wiadomości. A przecież poświęcili swój czas i zaangażowali się proces. W przypadku informacji odmownej, chcieliby wiedzieć, co zaważyło na tym, że ich kandydatura została finalnie odrzucona. Czy nie byli wystarczająco dopasowani do kultury organizacji, czy zabrakło im kompetencji bądź doświadczenia?

Obecna sytuacja na rynku pracy jest wyzwaniem zarówno dla kandydatów, jak i dla pracodawców, których działy HR są zalewane napływającymi aplikacjami. W takich warunkach nie jest łatwo spełniać oczekiwania kandydatów odnośnie transparentności procesu rekrutacyjnego. Dlatego warto inwestować w odpowiednie narzędzia, dzięki którym zapewnisz pozytywne doświadczenia kandydatom w swoich procesach rekrutacyjnych. Jednym z takich narzędzi jest system ATS, dzięki któremu:

  1. Z łatwością przygotujesz i opublikujesz w wielu źródłach swoje oferty pracy,
  2. Zautomatyzujesz komunikację z kandydatami, przez co nie będą więcej czuli się ignorowani,
  3. Stworzysz stronę karier z prawdziwego zdarzenia bez pomocy działu marketingu czy IT.

Wypróbuj AppManagera