7 grzechów rekrutera

błędy rekrutera

Udana rekrutacja opiera się przede wszystkim na dobrej komunikacji. Nieporozumienia na tym polu prowadzą do budowania negatywnego candidate experience i zatrudniania nieodpowiednich osób, a co za tym idzie, pociągają za sobą spore koszty. Właśnie dlatego w procesie rekrutacji komunikacja jest na wagę złota.

Poniżej przedstawiamy 7 częstych niedociągnięć w komunikacji, z których rachunek sumienia powinni robić rekruterzy. Podpowiadamy też, jak ich unikać.

Publikowanie niejasnych ofert zawsze w tym samym źródle

Zacznijmy od nazwy stanowiska i struktury ogłoszenia. Nazwa stanowiska jest pierwszym elementem, na który zwróci uwagę kandydat. W związku z tym lepiej trzymać się ustalonych dla danej branży schematów niż kusić się o kreatywność. Najlepiej, aby nazwa jasno wskazywała również rangę stanowiska. Nie używaj w nazwach członów, które wskazują na wyższą rangę, np. manager lub specjalista, dla stanowisk, na których dana osoba będzie, de facto, wykonywała zadania niewymagające wysokich kwalifikacji lub doświadczenia, np. asystenckie.

Dokładne zdefiniowanie i zrozumienie stanowiska, na które rekrutujesz, jest zawsze pierwszym krokiem do sukcesu. W strukturze ogłoszenia skup się na wydzieleniu najistotniejszych dla kandydata elementów na samej górze. Są to na przykład informacje o wynagrodzeniu, lokalizacji, wymaganym doświadczeniu i kluczowych umiejętnościach, np. znajomości języka angielskiego na określonym poziomie. Nie zapomnij też o pozostałych niejako domyślnych elementach oferty, takich jak, zakres obowiązków czy szczegółowe wymagania, a także benefity.

Publikując ogłoszenia, warto zwrócić uwagę na dywersyfikację źródeł pozyskiwania aplikacji. Czasami mniejsze, branżowe portale dają szansę pozyskać lepiej dopasowanych do oferty kandydatów.

Zaniedbana zakładka Kariera oraz mało działań employer branding w social media

Jeżeli jeszcze nie masz zakładki Kariera na swojej stronie internetowej, to najwyższy czas, żeby to zmienić. Podpowiadamy jak ją szybko stworzyć w naszym artykule – Innowacyjna strona karier kluczem do sukcesu w rekrutacji. Twoja strona internetowa jest kopalnią wiedzy o firmie dla potencjalnego pracownika. Warto zamieścić na niej informacje o prowadzonych rekrutacjach, a także poinformować jak wyglądają poszczególne etapy tego procesu oraz przedstawić sylwetki wybranych pracowników.

Szczególnie młodsze pokolenia lubią czerpać wiedzę o firmie z social media, dlatego w strategii komunikacji uwzględnij portale takie jak Facebook, YouTube czy Instagram. Warto na nich pokazywać, jak wygląda codzienna praca w firmie i budować pozytywny wizerunek siebie, jako pracodawcy.

Brak informacji o przebiegu procesu rekrutacyjnego

Możesz informować o etapach procesu rekrutacyjnego już na etapie ogłoszenia lub podczas pierwszej telefonicznej rozmowy z kandydatem. Zasada jest prosta – im wcześniej, tym lepiej. W ten sposób na wstępie odsiewasz osoby tak naprawdę niezainteresowane Twoją ofertą, a także budujesz zaufanie i komfort kandydata w komunikacji z Tobą. Dzięki temu szybko możesz zweryfikować jego postawę wobec procesu rekrutacji.

Brak pisemnego potwierdzenia spotkania i przypomnień

Dzięki stosowaniu mailowych lub smsowych zaproszeń, zwiększasz swoją szansę na to, że kandydat nie zapomni i pojawi się na umówionym spotkaniu lub poinformuje Cię, gdy coś mu wypadnie i nie zmarnuje Twojego czasu na czekanie. Warto przy tym korzystać z gotowych szablonów i spersonalizowanych automatycznych wiadomości zintegrowanych z kalendarzem, żeby ułatwić sobie pracę. Nie zaszkodzi też dzień przed lub z samego rana w dniu spotkania wysłać krótkie przypomnienie o umówionej rozmowie.

Zbyt pobieżne przygotowanie do rozmowy

Kandydaci często mają wrażenie, że rekruterzy wcale lub niewystarczająco zapoznali się z przesłaną przez nich aplikacją. Zadają oczywiste pytania lub mylą fakty. Ponadto rekruterzy często nie są w stanie opowiedzieć o firmie nic ciekawszego niż informacje znajdujące się w zakładce O nas na stronie internetowej lub nie znają szczegółów związanych z codzienną pracą na oferowanym stanowisku.

Nie bądź takim rekruterem. Poświęć trochę czasu CV kandydata. Sprawdź informacje o nim w sieci. Przygotuj zawczasu listę pytań i wątpliwości. Jeżeli jakieś specjalistyczne terminy lub certyfikaty wymienione w aplikacji nie są Ci znane, sprawdź ich znaczenie. Nie ograniczaj się do ogólnodostępnych informacji o swojej firmie. Podziel się z kandydatem jakąś ciekawostką. Przedstaw dokładnie obowiązki osoby zatrudnionej na oferowanym stanowisku.

Nieudzielanie informacji zwrotnej

Nie ma nic gorszego dla kandydata niż głuchy telefon po spotkaniu rekrutacyjnym. Jest to jeden z najczęściej wymienianych czynników budujących negatywny candidate experience w procesie rekrutacji. Kandydaci, który poświęcili swój czas na spotkania oraz wykonanie zadań rekrutacyjnych, chcą i mają prawo wiedzieć, co zaważyło na tym, że nie dostali oferty pracy. Brak informacji, jest zawsze gorszy niż odmowa.

Jeśli informacja zwrotna jest przekazywana, to jednak najczęściej jest to po prostu email z podziękowaniem za udział w rekrutacji. Nadal rzadką praktyką jest podawanie powodu odrzucenia danej kandydatury. Pomimo że, bezpośrednia rozmowa telefoniczna z kandydatem jest dla Ciebie bardziej stresująca, to stanowi również okazję do uzyskania informacji zwrotnej na temat Twojego procesu rekrutacji. Warto o tym pamiętać i zbierać feedback, żeby doskonalić ten proces i dostarczać kandydatom jak najwięcej pozytywnych doświadczeń.

Zapominanie o kandydatach z ostatniego etapu

Kończymy rekrutację i po sprawie. Nic bardziej mylnego. Zapewnienie sobie zgody finalnie odrzuconych kandydatów, na pozostawienie ich danych w bazie, może znacznie przyspieszyć proces obsadzania nowych stanowisk. Ważne, aby aktywnie podtrzymywać relacje z kandydatami, którzy nadal są dla nas wartościowi. W przyszłości mogą oni wyrazić chęć wzięcia udziału w kolejnych procesach rekrutacji. Warto dać im, na przykład, pierwszeństwo aplikowania do nowo otwartej rekrutacji, jeszcze przed publicznym udostępnieniem informacji o niej w mediach rekrutacyjnych lub w zakładce Kariera.

 

Więcej na temat komunikacji w procesie rekrutacji znajdziesz w naszym ebooku, który przygotowaliśmy wspólnie z doświadczonymi rekruterami z HAYS Poland, Devire, Goldman Recruitment oraz MBE group.